50 éves lett a Mercedes-Benz legendás 5 hengeres dízelje
1974-ben a Daimler-Benz először dobta piacra az új, luxusosabb Mercedes-Benz 240D modellt, amelyet 5 hengeres dízelmotorral szereltek fel. Első pillantásra meglepő ez a döntés, de az okokat komolyan vitatják: a Mercedes-Benz 240D a 220D 200-asához képest magasabb osztályú autó, vezetése pedig egy motor, amelynek teljesítménye nincs. kevesebb, mint 80 lóerő. Ezzel szemben a Mercedes-Benz 240-ben széles körben használják a 220 D modell elemeit, és különösen a vázat, ezért a motor hossza meglehetősen szűk határok között van korlátozva. Ezekkel a paraméterekkel három lehetőségük van a tervezőknek a szükséges 80 lóerő elérésére, ezek közül az elsőben a Mercedes-Benz 220D 4 hengeres motorja turbófeltöltővel szerelhető fel. Ez a megoldás a legegyszerűbb és leghatékonyabb, de a rendelkezésre álló előkamrás keverőrendszer mellett a turbófeltöltő nem tudja biztosítani a hengerek megfelelő tisztítását, és a motor mozgékonysága, különösen alacsony fordulatszámon, nagyon rossz. A második lehetőség a motor lökettérfogatának növelése a hengerek átmérőjének növelésével. Összefügg azzal a kellemetlenséggel, hogy a 220 D-s motor és az új modell közötti egyesítés elvész, ami az autó gyártása és karbantartása szempontjából egyaránt hátrányos. A harmadik lehetőség a hengerek számának növelése 6-ra, de ekkor hosszabb lesz a motor, és hosszabb vázat kell használni az autóhoz Alternator Hella.
Ez egy olyan öthengeres motor létrehozásának ötletéhez vezetett, amely nemcsak a szükséges 80 lóerőt fejlesztette ki, hanem teljesen egységes volt a 4 hengeressel, és elég rövid ahhoz, hogy elférjen a vázon.
Egy normál 5 hengeres motorban a főtengelynek 5 karral kell rendelkeznie, amelyek 72°-os szöget zárnak be egymással, és ezért 5 síkban helyezkednek el. A gyújtási sorrend 144°-ban van egymástól, ami jobb löket egyenletességet ér el, mint a 4 hengeres motor, ahol a gyújtások egymástól 180°-ban történnek. A következő gyújtási sorrend kerül kiválasztásra: 1 – 2 – 4 – 5 – 3.
A fő kihívás a konstruktőrök számára a motor jó kiegyensúlyozása. A többhengeres motorok dinamikájából ismert, hogy míg a közönséges 6 hengeres motorban az első és másodrendű tehetetlenségi erők kölcsönösen kiegyenlítik egymást, addig a 4 hengeres motornál csak a elsőrendűek kölcsönösen kiegyensúlyozottak. Az 5 hengeres motorban az első és a másodrendű erők kölcsönösen kiegyenlítik egymást, de a másodrendű momentumok kiegyensúlyozatlanok maradnak, ezért a motor működését ütések, rezgések kísérik. Ezt a hiányosságot azáltal pótolták, hogy a főtengely két végkarára és a kapcsolódó karjára ellensúlyokat helyeztek. A tömegek helyes megválasztásának és az ellensúlyok elrendezésének köszönhetően az új 5 hengeres dízelmotor simán és nyugodtan jár, majdnem olyan, mint a 6 hengeresek.
Egyéb tervezési jellemzőit tekintve az új motor teljesen megegyezik a Mercedes-Benz 220D 4 hengeres motorjával. A hengerek átmérője 87 mm, a dugattyú lökete 92,4 mm. Az üzemanyagszivattyú egyszerű, mechanikus szabályozóval. Az első indítás megkönnyítése érdekében izzítógyertyákat szerelnek be az előkamrába.
A maximális teljesítmény 80 lóerő 4000-es fordulatszámon. Az üzemanyag-fogyasztás a haladási sebességtől függően 7-11 liter/100 km között változik, az autó maximális sebessége pedig 148 km/óra.
- 2024-11-06 - A Citroën bemutatta a jövőbeli C5 Aircross előfutára
- 2024-11-06 - A Peugeot megfizethetőbbé teszi kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Egy amerikai autó 6,2 literes V8-as motorral régi?
- 2024-11-05 - A VW vezetője szerint a gazdaságossági intézkedéseknek nincs alternatívája
- 2024-11-05 - Az új Audi A5: a visszafogott elegancia remeke (VIDEO)
- 2024-11-04 - Az új Mercedes CLA a kínai Geely óriáscég egységét használja majd
- 2024-11-04 - A történelem legerősebb Abarthja most pályateszteken megy keresztül
- 2024-11-01 - A Volvo vezető-megértési rendszere – 2024 egyik legjobb találmánya
- 2024-11-01 - Visszatekintés: Ford Focus II – radikális változás 20 évvel ezelőtt
- 2024-10-30 - A Hyundai új korszakot nyit az autótervezésben a hétüléses elektromos SUV IONIQ 9-el
- 2024-10-30 - Az Audi bezárja brüsszeli gyárát
- 2024-10-29 - A Stellantis szilárdtest akkumulátorokat helyez egy elektromos Dodge Charger Daytona töltőbe
- 2024-10-29 - A Skoda a legerősebb Fabiát mutatta be limitált "rali" változatban
- 2024-10-28 - A Renault bemutatja az új CLIO-t és a ZOE-t a 10. évfordulós Renault Fest-en
- 2024-10-28 - Az új Golf GTI Clubsport S: Olyan szemtelen 40 évesen!
- 2024-10-28 - A Tiguan kiszorította a Golfot az első helyről
- 2024-10-26 - A dízel reneszánsza a G-osztályban a korlátozott kiadású Past II Future-ban
- 2024-10-26 - A Toyota 5 milliomodik autójának gyártását ünnepelte az Egyesült Királyságban
- 2024-10-26 - A Jeep megrendelést adott az Avenger 4xe-re és az exkluzív The North Face Editionre
- 2024-10-25 - Használt luxuslimuzinok: BMW 7-es sorozat (F01)
- 2024-10-25 - M235 Gran Coupé kisebb erővel az arculatváltásban
- 2024-10-25 - Így fog kinézni az új Dacia Sandero
- 2024-10-24 - A Volkswagen Jetta GLI 40. évfordulós kiadása: az amerikai GTI
- 2024-10-24 - Drift üzemmód és 270 km/h végsebesség az új Golf R-hez
- 2024-10-24 - Egy 10 éves autó Németországból 120.000 km-rel? Teljesen lehetséges!
- 2024-10-23 - A Hyundai a szélvédőt hatalmas kijelzővé varázsolja
- 2024-10-23 - Old Seat Alhambra (7N): családi recept Spanyolországból
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: a jövő klasszikusa – de már csillagászati áron
- 2024-10-22 - Használt luxuslimuzinok: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - A Dacia hivatalosan is bemutatta legnagyobb SUV-ját
- 2024-10-22 - Az Alfa Romeo Junior szinte egyszerre debütált Párizsban és Szófiában
- 2024-10-21 - Ez a legjobb ár-érték arányú Mercedes E 500?
- 2024-10-21 - 100 000 km a BMW M3-mal: elég megbízható hosszú távon? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Black Series: használt autó
- 2024-10-20 - Az új Land Cruiser a 2024-es Szófiai Autószalonon debütált
- 2024-03-02 - Ablaktörlő lapát - Cserealkatrémk-e? Típusok és hogyan válasszunk?
- 2024-01-20 - Fékbetét - Alkalmazás, típusok, javítások és kérdések