A rejtélyes Saab 98 prototípus, amelyet fél évszázaddal ezelőtt készítettek

Az 1960-as évek végén a svéd Saab cég felemelkedésben volt. 1968-ban, nem sokkal a Scaniával való egyesülése után bemutatták a vadonatúj és nagyon modern megjelenésű Saab 99-et, és a régi kétütemű motorokat négyütemű brit Ford V4-ekre és Triumphokra cserélték. A dinamikus fejlődésnek ebben az időszakában úgy tűnik, hogy a meglehetősen elavult 96-os modell pályafutása már a végéhez közeledik, ám éppen ekkor merül fel egy váratlan ok a gyártás folytatása mellett. Ez abból adódik, hogy az új Saab 99 ára túl magas, és a cég nem akarja megkockáztatni, hogy feladja archaikusabb, de sokkal kedvezőbb árú régi modelljét. Megszületett tehát a kompromisszumos döntés a gyártás folytatása mellett, az utolsó kétütemű Saab 96-ot 1968-ban gyártották, ezt követően kezdték el Ford-motorral szerelni. Ez a lépés ésszerűnek tűnik, de közben az autó dizájnja már túlságosan régimódi, és ez az alacsony ára ellenére kezd tükröződni az eladások szintjén pompa de apa skf pret.

A rejtélyes Saab 98 prototípus, amelyet fél évszázaddal ezelőtt készítettek

Eközben a Saab vezető tervezője, Sixteen Sasson kifejlesztette a 99-es modell modernizált, ferde hátú változatát, amelynek sorozatgyártású változata 1973-ban debütált. Combi Coupé néven. Jellegzetes formájú profiljával különbözteti meg magát a standard szedántól, amely valami a masszív ötüléses ferdehátú és a háromajtós sportkupé között van. Aztán felmerült az ötlet, hogy a Saab 96 hátsó részét ugyanilyen elven modernizálják, hogy az autó valamivel modernebb és vonzóbb megjelenést kapjon.

A projektet Sasson utódja, Björn Envall vezette, és Albert Wallenbreder ipari tervező 1973. szeptemberi grafikai javaslatán alapult. A Saab 95 (a 96-os modell kombi változata) alapján készült végleges prototípus-terv az olasz Coggiola karosszéria-építővel együttműködve készült 1974-ben. Ez a kevéssé ismert partnerség 1970-re nyúlik vissza, amikor a svéd találékonyság és az olasz kézművesség összetett kreatív szimbiózisa a Saab Sonett III sportkupé megalkotását eredményezte.

Harmonikus és nagyon vonzó megjelenése mellett a Saab 98 prototípusa a Saab történetének lenyűgöző emléke. Egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a svéd vállalat fél évszázaddal ezelőtt milyen kihívásokkal kellett szembenéznie annak érdekében, hogy alkalmazkodjon a gyorsan változó autóipari világhoz. Kiderült azonban, hogy éppen a furcsa konzervatív-futurisztikus dizájn miatt ez a prototípus túlságosan eltér a Saab egyértelmű marketingfilozófiájától. Így az 1970-es évek közepén ez az érdekes gondolat örökre belesüllyedt a történelembe, és 1980. a klasszikus Saab 96 gyártása végre véget ért. A Saab 98-ast tudniillik több példányban is elkészítették, a máig fennmaradt példányt a trollhättani cégmúzeumban állítják ki.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Eközben a Saab vezető tervezője, Sixteen Sasson kifejlesztette a 99-es modell modernizált, ferde hátú változatát, amelynek sorozatgyártású változata 1973-ban debütált

A projektet Sasson utódja, Björn Envall vezette, és Albert Wallenbreder ipari tervező 1973