Datsun 280Z: a megfizethető GT-kép

Amikor az 1960-as években a nemzetközi piacra lépett, a Nissan még viszonylag kis gyártó volt, és a kínálatában semmi különös nem volt. A Nissan akkori egyesült államokbeli képviselője, Yutaka Katayama azonban ráébredt, milyen fontos egy olyan ikonikus sportautó létrehozása, amely nagyban hozzájárulhat a cég nemzetközi hírnevéhez. Az addig kínált egyetlen hasonló modell a Fairlady volt, amely némi piaci sikernek örvendett, de csak a kompakt angol és olasz roadsterekkel tudta felvenni a versenyt. Így merült fel az ötlet egy teljesen új GT autósor létrehozására, amely stílusos, innovatív és gyors, ugyanakkor viszonylag megfizethető is lennének, más, népszerűbb Nissan modellekből származó cserélhető alkatrészek felhasználásával senzor debit aer hella pret.

Datsun 280Z: a megfizethető GT-kép

A program sikere szempontjából kulcsfontosságú a Prince Motor Company nagy teljesítményű sportmotorjainak fejlesztésében szerzett mérnöki tapasztalat. 1966-ban A Nissan tulajdonába került, Prince Skyline modellje pedig a legerősebb Nissan Skyline GT-R sportkocsi megalkotásának alapja lett 1969-ben. Ugyanezen év októberében mutatkozott be a Nissan első fajtatiszta sportkupéja, amelyet Yoshihiko Matsuo cégtervező tervezett, és ezzel kezdetét vette a legendás Z sorozat.

Ezzel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a cég személygépkocsiinak többségét külföldön Datsun márkanév alatt értékesítik, amit csak a 80-as évek elején cserélt le teljesen a Nissan a teljes cégkínálatban. Ezért az 1960-as évek végén bemutatott új Z-sorozatú GT sportkupé kezdetben mindenhol csak Datsun néven volt ismert.

Érdekesség, hogy a japán és az amerikai piacra már az első modellévben is kínáltak konkrét változatokat. Míg a japán változat soros hathengeres L20A motorral rendelkezik, 2,0 literes lökettérfogattal és 130 lóerős teljesítménnyel. (97 kW) az amerikai Datsun 240Z-t 2,4 literes L24-es motorral szerelték fel kettős Hitachi SU karburátorral, aminek eredményeként a teljesítmény 151 LE-re nőtt. (113 kW). Az 1970-es évek elejétől származó Z sorozat harmadik változata, a Z432 (PS30), a Nissan Skyline GT-R-ben használt 2 literes S20 motor erősebb változatát tartalmazta.

1974-ben A lökettérfogatot 2,6 literre növelték, így az új modell neve 260Z-re változott. Kialakításának érdekessége, hogy egyes változatoknál az alap 30 cm-rel meghosszabbodik, ami lehetővé teszi két teljesen működőképes hátsó ülés felszerelését. A maximális teljesítmény 154 LE-re nő. (115 kW) a japán és a legtöbb export változatban, míg az amerikai piacon 139 LE-re csökkentették. (104 kW) új vezérműtengelyek és karburátorok beépítésével, valamint a sűrítési arány csökkentésével, összhangban az USA-ban a káros kibocsátás megengedett szintjére vonatkozó új szabályozással.

1975-ben A 2,8 literes 280Z változat kifejezetten az amerikai piacra készült, a fő változás a Bosch üzemanyag-befecskendező rendszer bevezetése volt, amely a korábbi SU karburátorokat váltotta fel. Ennek eredményeként a teljesítmény 170 LE-re nő. (127 kW), amely kompenzálja a megnövekedett tömeget a hozzáadott luxusfunkciókból és a megnövelt lökhárítókból, hogy megfeleljen az Egyesült Államok szövetségi biztonsági előírásainak. A világ többi piaca csak 1978 vége felé kapott hasonló modellt. a Datsun 280ZX-el szemben.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A program sikere szempontjából kulcsfontosságú a Prince Motor Company nagy teljesítményű sportmotorjainak fejlesztésében szerzett mérnöki tapasztalat

Ezzel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy a cég személygépkocsiinak többségét külföldön Datsun márkanév alatt értékesítik, amit csak a 80-as évek elején cserélt le teljesen a Nissan a teljes cégkínálatban