Fuss el a VW T5 és T6 legerősebb dízelei elől!
A VW T5 és T6 legerősebb módosításai sok vásárlónak okoznak szenvedést. A tapasztalt szerelők és jogászok azonban reményt adnak a probléma megoldására magazin de piese auto online.

A VW vásárlóinak ezrei szereztek már keserű tapasztalatokat a T5 és T6 modellek legerősebb, de egyben legproblémásabb dízelváltozataival kapcsolatban. A probléma tipikus tünetei közé tartozik a magas olajfogyasztás, a dízel részecskeszűrő (DPF) problémái, a turbófeltöltő károsodása és a fagyálló elvesztése. Ha jelen vannak, előbb-utóbb a furgonnak be kell mennie a szervizbe.
Markus Kreus szerelő túlságosan jól ismeri a tüneteket: "Átlagosan két motort cserélek hetente, ami majdnem 100 évente." A németországi Allgäu régióban működő műhelye a T5 és T6 modellek motorjavítására specializálódott, és ma már a világ minden tájáról vonzza a vásárlókat. Krois Szardíniából, sőt Ausztráliából és az Egyesült Államokból is kap megkereséseket a javításokkal kapcsolatban.
A T6 hibák okai összetettek
A bajorországi pleichfeldi Wild Motoren is rendszeresen kap hívásokat a kétségbeesett VW-ügyfelektől. A rendelési könyvek megteltek – mondja Richard Wilde szervizmenedzser: „Szinte minden nap kapunk megkereséseket” – mondja. Októberre már lefoglalták az órákat!
Míg a T5-ben (motorkód: CFCA) a meghibásodások fő okát – egy hibásan kialakított kipufogógáz-visszavezető (EGR) szelepet – már sikerült azonosítani, addig a T6-nál (CXEB és CXEC motorkód) a hibák okai egy kicsit összetettebbek. Kroes szerint egyértelműen az EGR jelenti az első számú problémát: a kipufogógáz-visszavezető rendszer hajlamos a meghibásodásokra, amelyek gyakran a hűtőfolyadék fokozatos elvesztéséhez vezetnek.
Valójában van egy továbbfejlesztett modell is, de a VW általában nem fedezi a csere költségeit. Csak motorhiba esetén van esély arra, hogy a gyártó állja a költségek egy részét, de általában ennek nem nagy az esélye, és nagy erőfeszítéssel kell küzdeni. Az intercoolerek hőtúlterhelésének ugyanilyen súlyos problémája teljes gázzal történő vezetésnél nagyobb utóhűtőkkel megoldható.
A hőtúlterhelés következményei hosszú távon negatív hatásokkal járnak. A fent említett, CFCA, CXEC, CXEB jelzésű csúcsmotorokkal vannak gondok, mivel a rossz hűtés a különböző alkatrészek nagy terheléséhez vezet. Ennek eredményeként a turbófeltöltő, a hengerfej és a dugattyúk meghibásodhatnak.
Gyakori csapágyhibák a rosszul tervezett olajszivattyú-konstrukció miatt
A hilteri (Alsó-Szászország) MIK Motoren GmbH motorjavító műhelye szerint az újabb Euro 6-os DZMA motorok az olajszivattyú kialakítása miatt gyakran megsérülnek a csapágyakban. Javított cseréje sok fejfájástól kímélheti meg. Ellenkező esetben akár 100 000 kilométer előtt is nagyobb motorjavításra lehet szükség.
Mit tehetnek a tulajdonosok, hogy megvédjék T5-ös vagy T6-os gépüket a súlyos sérülésektől? Az olajat 15 000-enként kell cserélniük – azaz rövidebb időközönként. „Ugyanannyira fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a számítógépben tárolt hibákat, és figyeljük, hogy mennyi korom halmozódott fel a dízel részecskeszűrőben” – magyarázza Markus Kreus: „A túlzottan magas koromszint általában azt jelzi, hogy a motor túl sok olajat éget el – és ez komoly kopás jele.”
További probléma a gyakori rövid távú vezetésnél: az ilyen típusú műveleteknél a dízel részecskeszűrő regenerációja nem fejeződik be, és olajhígulás léphet fel. Ezért Kroes azt tanácsolja: "A hosszú átmenetek a legjobbak ezeknél a motoroknál." Az utolsó megoldás a motorcsere.
Hogyan áll a kérdés jogi szempontból?
Sajnos, ha egy T5-nél vagy T6-nál a tipikus tüneteket észleljük, a károsodás már visszafordíthatatlan – és csak sok pénzért javítható: a T5-ös Biturbo (CFCA) módosítására 12 800 euró (25 600 leva) körüli árat hirdet a gyártó – és ez csak a munka nélküli alkatrészekre vonatkozik, míg a T6-ra még drágábbra. Ugyanakkor, bár a legjobb motorok gyengeségei már régóta ismertek, ha a VW egyáltalán felveszi a javítási számlák egy részét, az általában jelentős késéssel, nagy nyomás és szigorú feltételek mellett történik.
Ezen feltételek némelyike, mint például az olajfogyasztás mérése vagy a karbantartási intervallumok betartásának szükségessége, teljesen érthető. De még mindig elég aggasztó, hogy a VW nem nyújt gyors és megfelelő segítséget, pedig a cég már régóta megerősítette a két legerősebb motor jelentős számú hibáját.
A wolfsburgiak időről időre gondoskodnak a vásárlókról, és önelégültségről tesznek tanúbizonyságot, de sok Bulli-tulajdonos számára, akiknek akár 40 000 levával is számolniuk kell a javítási költségekkel, a per, különösen a T5-ös ügyekben, az egyetlen módja annak, hogy a VW fedezze a hibás EGR-hűtő (T6-os olajfagyás) okozta költségek egy részét.
Végső soron azonban jobbak az esélyek arra, hogy az ügyfelek kártérítést kapjanak, mint valaha. Egyrészt már több olyan igazságügyi szakértői vizsgálat is folyik Németországban, amelyek egyértelműen meghatározzák az EGR-radiátor tipikus T5-ös meghibásodásának okait. Ha az ilyen bizonyítékokat elfogadják a bíróságon, a VW általában „kész jelentős engedményeket tenni” – mondja Pascal Fuest ügyvéd, Krefeld (Észak-Rajna-Vesztfália tartomány) német városából. Továbbra is nap mint nap kap új megkereséseket a potenciális ügyfelektől, a T6 esetében pedig egyre növekszik. Fuest irodája több mint 100, buszüggyel kapcsolatos ügyön dolgozott (vagy jelenleg is dolgozik). A futásteljesítménytől függően a VW a javítási költségek 50-80 százalékát fedezheti.
Frederick Giesewius stuttgarti ügyvéd is azt mondja, hogy a 80 százalék volt a maximálisan elérhető eredmény – amit több százszor sikerült elérnie.
A Celjei Legfelsőbb Területi Bíróság 2024 végi határozata nyomán. A hibás T5-ösök tulajdonosai még jobb helyzetben vannak a tárgyalásokhoz: mert a határozat tervezési hibát említ, és arra is utal, hogy a VW megszegte a termékek megfigyelésére és a vásárlók figyelmeztetésére vonatkozó kötelezettségét. Növekszik a siker esélye a sérült T6-osok számára is. Gisevius úgy véli, csak idő kérdése volt, mikor kapja meg a szükséges szakértői véleményt. Eddig "szinte kivétel nélkül" a bíróságok ezt elismerték, és a felperesek javára döntöttek az ügyekben.
A VW egyértelműen igyekszik a lehető legnagyobb mértékben megakadályozni a szakértői beavatkozást. Példa erre a hannoveri és a lüneburgi tartományi bíróság döntése: nem sokkal azután, hogy a bíróságok úgy döntöttek, hogy szakértői véleményt kérnek, a VW gyorsan tárgyalási vágyat adott, és peren kívüli megegyezésre jutott – írja a Fuest. Konkrétabban nem fogalmazhat, mert az összehasonlítások eredményét mindig titokban kell tartani.
Tovább a következő oldalra
- 2025-04-23 - A Dacia Jogger megkapja a Nissan emblémát
- 2025-04-22 - Honda Accord Coupe: az első zárt fényszórókkal
- 2025-04-21 - Fiat Cronos – már a bemutatótermekben már a premier előtt
- 2025-04-20 - Pirin-Fiat 850: a bolgár Fiat története
- 2025-04-19 - Dacia 1300: az autó, amely a Renault 12 prototípusa előtt debütált
- 2025-04-18 - Megoldották az elektromos járművek akkumulátorainak téli töltését
- 2025-04-17 - ADAC: az elektromos autók kevésbé romlanak, mint a belső égésű autók
- 2025-04-16 - Az Audi bemutatta az A6 szedánt is
- 2025-04-15 - Úgy néz ki, mint egy Lego modell, de ez egy igazi autó
- 2025-04-14 - Új motorkerékpárok 2025: Moto Guzzi V7 Sport
