Motorzúgás a totalitárius motorháztető alatt – 45 éve a Metalex 1-04 premierje óta
1979-ben, a "Béke és Barátság" kupa pályaversenyein a Metalex szakosodott csehszlovák cég által gyártott új autót dobtak piacra, amely nagy figyelmet keltett a szakemberek körében, bár konstrukciója nem volt teljesen új. Az 1-04-nek nevezett autó bizonyos mértékig a korábbi Metalex 1-03 pályamodellre épül, amelynek korlátozott gyártása 1976-ban kezdődött. Az idei és jövő évi több versenyen való részvétel után viszont jól látható, hogy a keletnémet Melkus és főleg a precíz, gyári körülmények között profi csapat által tervezett és gyártott csehszlovák Aviával aligha áll ki.
A Metalex 1-04 létrehozásának ötlete a híres csehszlovák pilótától, Karel Ilektől származik, aki kétszeres "Béke és Barátság" kupa győztes. Az általa és műszaki csapata által végzett előzetes kutatások után az a döntés született, hogy a Metalex 1-02 mechanikai alapelemeit használják, de a régi karosszériát egy teljesen új, sokkal aerodinamikusabb felépítményre cserélik. A híres csehszlovák tervező, Vaclav Kral foglalkozott ezzel a feladattal, aki azt javasolta, hogy a teljes karosszéria egy szárny szerepét töltse be.
Az első elkészült prototípust szélcsatornában tesztelték, ahol egy másik aerodinamikai hatást is alkalmaztak – amikor a kerekek forognak, irányított légmozgás keletkezik az autó körül, ami szintén növeli az aerodinamikát.
Az 1-02 gyorshajtó használt vázát a biztonság növelése érdekében részben módosították, és a pilóta feje feletti védőív profilját is módosították.
A régi modellen (elöl a Škodától, a hátsó kerekeken a Polski-Fiat 125P-től) használt féknyergeket a VAZ-tól négy darab váltotta fel, amelyek nagyobb tömegük ellenére jelentősen javítják a fékerőt.
Kezdetben VAZ 21011-es motort használtak, 90 lóerőre növelve, de később felváltották egy Zastava 1300-as motorra, amely az 1. csoportban homologizált Zastava 1100 motorfejjel, amely 100 LE-re hozta teljesítményét. -vel A váltó a Škodától származik.
Külön érdekesség a kivitelezésben a speciális kilökőkamra.
Még 1978-ban a Svéd Nagydíjon Niki Lauda autóját hasonló axiális ventilátorral szerelték fel, amely levegőt szívott az autó alá, és jelentősen növelte a tapadást a pályán, de ezt a kialakítást később biztonsági okokból betiltották. Az Ilek új formulájában ugyanezt a hatást a motor teljesítményének elvétele nélkül érik el, a kipufogógázok energiáját felhasználva erre a célra. A kamrában található az olajradiátor is, amely az olaj hűtése mellett felmelegíti az autó alatt áthaladó levegőt a kamra tervezési paramétereinek megfelelő hőmérsékletre.
Az Ilek vezette Metalex 1-04 első rajtja 1979-ben a Most-pályán volt, ahol a második helyen végzett, de a következő néhány futamon teljesítménye nem volt megfelelő a futóművel, a sebességváltóval és a hűtéssel kapcsolatos problémák miatt.
Egy évvel később, a technológiai módosítások után Ilek ugyanilyen autóval a csehszlovák bajnokságban is az élre állt, majd nem sokkal később a Brünni Nagydíjon második lett.
- 2024-12-21 - Brüsszelben debütál a DS új, 100%-ban elektromos zászlóshajója
- 2024-12-20 - Symbioz: ez a Renault gyönyörködteti az érzékeket (VIDEO)
- 2024-12-19 - VAZ-2105: a bestseller 45 éves
- 2024-12-18 - Visszatekintés: A Hummer NZ szerénységet mutat
- 2024-12-17 - A Mercedes új elektromos V-osztályának első előzetese
- 2024-12-15 - A 3 hengeres dízel D 2900: az első teljesen bolgár motor
- 2024-12-14 - Teljes gázzal 2 hónap felé jogosítvány nélkül
- 2024-12-13 - Sok hely kevés pénzért: E-osztályú kombi
- 2024-12-12 - ZIL-4104: a szovjet Rolls-Royce 3 tonnás tömeggel és 190 km/h végsebességgel
- 2024-12-11 - Minden idők leggyorsabb G-osztálya több mint 1000 LE-vel.