VAZ-2105: a bestseller 45 éves
A VAZ-2105 "Zhiguli"-t három évtizedig gyártották - 1980 és 2010 között. A klasszikus 2101-es modell teljesen modernizált változata egyben egy új család alapítója is, amelyhez 1982-ben csatlakozott a fényűzőbb VAZ-2107, és 1984 és a VAZ-2104 kombi változat. 30 éves pályafutása során (mindegyik más gyári modellnél hosszabb ideig) az autóból alig több mint kétmillió darabot gyártottak.

Az első VAZ frissítésének munkálatai nem sokkal a gyártás megkezdése után megkezdődtek, és az előzetes tervek szerint az új, 2105-ös jelzésű modell 1975-ben kerülhet a futószalagra. Kezdetben csak részleges korszerűsítéssel próbálkoztak, amely csak a fényszórókat, a hűtőrácsot, a lökhárítókat és néhány díszítőelemet érintette. Ennek eredményeként az autó egy kicsit más lesz, de nem úgy néz ki, mint egy új modell. Eközben néhány nyugati cég, mint például a Fiat, sőt a Porsche is kínálta saját művészi értelmezéseit, de végül a VAZ munkatársainak stylistjának, Vlagyimir Sztyepanovnak az 1976-os tervezési projektjét részesítették előnyben. A következő év decemberében prototípus készült, 1978 márciusában pedig megkezdődtek a tesztek az első prototípus-sorozattal. 1979 végén üzembe helyezték az új szerelősort, és 1980. január 3-án elkészült az első VAZ-2105 sorozat.
A korszerűsítés célja, hogy az autó modernebb megjelenést kapjon, nőjön a kényelem, az aktív és passzív biztonság, gazdaságosabb és környezetbarátabb legyen. A VAZ-2105-ben a szovjet autóiparban először téglalap alakú blokkfényszórókat használtak, amelyekben az összes első lámpát - hosszú és rövid, műszereket és irányjelzőket - kombinálták. A hátsó lámpaegységek műszereket, ködlámpákat, féklámpákat, irányjelzőket és hátrameneti lámpát tartalmaznak. Halogén lámpákat és új reflektorokat használtak, az exportváltozatok egy részét pedig fényszórótörlővel szerelték fel.
A műszerfalon lévő vezérlőeszközök tükröződésmentes üveggel rendelkeznek. Riasztások állnak rendelkezésre az akkumulátor állapotára, az olajnyomásra, a fékfolyadék szintjére, a ködlámpák bekapcsolására.
Egyes egységeket is korszerűsítettek. Például a kormánykerék elfordítására fordított erőfeszítés 1/3-ával csökken a gördülőcsapágyak golyóscsapágyakra való cseréjének köszönhetően. Vákuumos fékrásegítő van felszerelve, a hátsó fék hátlapja új, a betétek és a dob közötti hézag pedig automatikusan beáll.
Az összes relét és biztosítékot egy speciális, átlátszó fedelű dobozba gyűjtik, a vezérműláncot pedig csendesebb műanyag szíjra cserélték. A légszűrő új kialakítása szintén segít a zaj csökkentésében. Új "Ózon" karburátor került beépítésre, kényszerített üresjárati gazdaságosítóval és egy centrifugális és vákuum-előléptető szabályozóval ellátott elosztóval, amelyek biztosítják az üzemanyag-fogyasztás csökkentését és a toxicitás csökkentését.
Az autót új sebességváltóval szerelték fel, és az üzemi körülményektől függően különböző reduktorokat használnak a hátsó tengelyen.
A VAZ-2105-öt hosszú pályafutása során többször modernizálták. 2005 óta a motorokat most közvetlen befecskendező rendszerrel látják el, hogy megfeleljenek az új környezetvédelmi követelményeknek, ami lehetővé teszi az autó gyártásának további több évre való meghosszabbítását.
Az utolsó VAZ-2105 (kékre festve) 2010. december 30-án gördül le a futószalagról. Az összes modellváltozatból összesen 2 090 741 autót gyártottak.
- 2025-04-01 - Nézze meg, hogyan fog kinézni a frissített Mercedes-Benz GLE (VIDEO)
- 2025-03-31 - Az új Opel Grandland fél tonnája újrahasznosított anyagokból készül
- 2025-03-29 - Nikola Tsolov 7. helyezése a bahreini teszt utolsó napján
- 2025-03-28 - Nyikolaj Tsolov elfoglalt tesztprogramja Bahreinben
- 2025-03-27 - Agyakkal a kerekekben: a jövő BMW és VW elektromos autóinak forradalmi hajtása
- 2025-03-26 - Luxus szedán V8-as biturbó motorral és nagyon alacsony futásteljesítménnyel
- 2025-03-25 - A Liebherr új belső égésű motorja ammóniával fog működni
- 2025-03-24 - Az Audi visszahozza a sportos TT Coupé-t?
- 2025-03-22 - A Renault 5 Turbo elektromos autóként újjászületett 540 "lóval" (VIDEO)
- 2025-03-21 - Az FIA fontolóra veszi a V10-es motorok visszaadását a Forma-1-be
