Agyakkal a kerekekben: a jövő BMW és VW elektromos autóinak forradalmi hajtása

Újítás az elektromos járművekhez Németországban: a forradalmi DeepDrive agymotor jelenleg sorozatgyártású járműbe való beépítés alatt áll, és hamarosan bemutatják a nagyközönségnek. A BMW és a Continental mellett a VW is támogatja a német startupot. A DeepDrive már Münchenben tervezi a gyártást catalizator bosal pret.

Agyakkal a kerekekben: a jövő BMW és VW elektromos autóinak forradalmi hajtása

A BMW a „következő generációs” villanymotornak tekinti, és a VW is finanszírozza a fejlesztését: a kaliforniai Leitmotif kockázatitőke-társaságon keresztül a Volkswagen a müncheni székhelyű induló DeepDrive-ot támogatja egy második finanszírozási körben, összesen 30 millió euró értékben.

A hajtásrendszer már több szigorúan titkos projekt tárgya az autógyártókkal együttműködve. A DeepDrive most egy sorozatgyártású elektromos járműbe szereli be a motort, hogy bebizonyítsa, alkalmas a mindennapi használatra. 2025 nyarán kell hivatalosan bemutatni egy DeepDrive-val szerelt elektromos autót. A BMW már 2024-ben megkezdi az intenzív közúti teszteket a DeepDrive kerékagy-motorral. A próbapadon egy prototípussal végzett kezdeti tesztek igen ígéretes eredménnyel zárultak.

A beruházás segíti a DeepDrive-ot gyártó létesítmények felépítésében

A DeepDrive a Leitmotif friss tőkéjét arra kívánja felhasználni, hogy a közelmúltban megszerzett észak-müncheni telephelyén tömegtermelést hozzon létre. A müncheni székhelyű cég a világ 10 legnagyobb autógyártója közül nyolccal dolgozik együtt.

A befektető Leitmotif, amelyben a VW nemrég részesedést szerzett, többek között támogatja a Proxima Fusion (szintén német) magfúziós projektet és az akkumulátor-újrahasznosításra specializálódott Redwood Materials-t (USA). A DeepDrive egyébként a Continental autóipari beszállítóval együttműködve tette meg az első lépéseket fejlesztésében.

Az agymotor egy régi műszaki koncepció

A koncepció azért figyelemre méltó, mert a teljes hajtáslánc egy házba van integrálva a kerékagyban. Maga a koncepció nagyon régi: a híres, 125 éve bemutatott Porsche Lohnert motorokkal szerelték fel a kerékagyakba. Abban az időben azonban a technológia – mint általában az elektromos járművek – a magas költségek és az elégtelen hatótáv miatt nem terjedt el.

Mik az új agymotor előnyei?

Napjainkban a lítium-ion akkumulátorok sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek, mint a múltkori ólom-savas akkumulátorok, a precíziós gyártás és digitalizálás pedig sokkal hatékonyabb meghajtók létrehozását teszi lehetővé. A DeepDrive leporolja azt a koncepciót, amelyet például az elektromos kerékpároknál használtak az elmúlt években.

Az agymotor közvetlenül a kerékre van felszerelve – így biztosítva a legközvetlenebb erőátvitelt a kerekekre. Így nincs szükség fogaskerekekre, tengelyekre és tengelykapcsolókra, amelyek energiát pazarolnak. A forgatónyomaték hatalmas, a visszanyerés pedig erősebb, mint a hagyományos villanymotoroknál. A Continental szerint a hatékonyság akár 20 százalékkal is nő.

Ezenkívül a közvetlenül a kerékbe integrált hajtásrendszer alacsonyabb zajszintet biztosít, hogy az utasokat ne terhelje akusztikailag. A kompaktabb kialakítás emellett sok helyet takarít meg, ami vagy az utastérben és a csomagtartóban hagyható, vagy az autó teljes karosszériája kisebb lesz. Működési elvének köszönhetően a hajtást a külső levegő hűti, ami anyag-, hely- és energiamegtakarítást tesz lehetővé (szivattyúknál). A DeepDrive adatai szerint a rendszer mintegy 2000 leva gyártási költségcsökkenést garantált a hagyományos elektromos hajtáslánchoz képest.

Mitől olyan erős a kétrotoros rendszer?

Egy másik újítás a Dual Rotor motor kialakításába ágyazódik be. Ebben az elektromágneses állórész nem egy, hanem két rotoron keresztül hajtja meg a kereket. A gyártó szerint ez növelte a hatékonyságot, és hatalmas nyomatékot biztosított a hajtásnak. A BMW "két villanymotorról egyben" beszél. A DeepDrive-ban az állórész középen helyezkedik el, körülötte párhuzamosan forog a belső és a külső rotor.

A BMW tele van dicsérettel azokról az eredményekről, amelyekkel a motor már bizonyított a tesztpadon. „A DeepDrive mintaalkatrészei a legtöbb esetben meghaladják a hirdetett jellemzőket” – mondja Karol Wiersik, a BMW fejlesztési vezetője. Ez szokatlan a termékfejlesztés ilyen korai szakaszában egy teljesen új technológiával. A motorokat 400 vagy 800 voltos nagyfeszültségű rendszerekhez tervezték. Az innovatív rendszer megalkotói 2028-ban várják az első ezzel felszerelt elektromos járművek piacra dobását.

Mennyivel könnyebbek a DeepDrive villanymotorok?

A DeepDrive már több verziót is kifejlesztett az egységekből. A legerősebb motor („RM 1800”) 1800 Nm-es forgatónyomatékot fejleszt a tengelyen, maximális teljesítménye pedig 160 kW (217 LE-nek felel meg) – négykerék-hajtású konfigurációban ez a megoldás ideális lenne szupersportkocsikhoz vagy nehéz SUV-okhoz, hiszen 868 LE összteljesítményt biztosítana. Az RM 1800 súlya pedig mindössze 35 kilogramm. Összehasonlításképpen: a VW ID.3 fő APP310 villanymotorja (és a VW konszern többi elektromos járműve) maximum 204 LE teljesítményt ad. körülbelül 90 kilogramm súlyú.

A koncepció átkerült egy központi hajtásba is (azaz egy hagyományos villanymotorba). A DeepDrive által már megtervezett kísérleti változat 350 kW (476 LE) teljesítménnyel rendelkezik, súlya pedig kevesebb, mint 80 kilogramm – árulta el a gyártó.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A BMW a „következő generációs” villanymotornak tekinti, és a VW is finanszírozza a fejlesztését: a kaliforniai Leitmotif kockázatitőke-társaságon keresztül a Volkswagen a müncheni székhelyű induló DeepDrive-ot támogatja egy második finanszírozási körben, összesen 30 millió euró értékben

A hajtásrendszer már több szigorúan titkos projekt tárgya az autógyártókkal együttműködve