Škoda 105/120/130 M sorozat: a legenda, hűen a hátsó motorhoz
Az 1980-as évek közepére a Škoda maradt talán az egyetlen gyártó a világon, amely továbbra is hátsó motoros családi autókat gyártott. Ezt az archaikus koncepciót a cseh cég még az 1960-as évek elején átvette, amikor még viszonylag aktuális volt, de nagyon hamar azután gyorsan belesüllyedt a történelembe, átadva helyét az avantgárd elsőkerék-hajtásnak és a kéttérfogatú karosszériáknak. Az állami tulajdonú Škoda azonban szűkös anyagi lehetőségei miatt aligha engedheti meg magának, hogy rendszeresen frissítse a cég kínálatát, hogy lépést tartson a nyugat-európai avantgárddal. Az egyetlen dolog, amit kínál, az a jól ismert modellek részleges modernizálása. Pontosan ez történt 1983 végén, amikor bemutatták az M belső gyári jelzéssel minősített Škoda 105/120 teljes faceliftjét kit ambreiaj valeo pret.

A továbbfejlesztett széria autóinak megjelenése teljesen új, aerodinamikusabb eleje új sárvédőkkel, légterelővel, halogén fényszórókkal csoportosított nagy irányjelzőkkel és kétrészes polipropilén lökhárítóval rendelkezik. A kombinált hátsó lámpaegységek is sokkal nagyobbak és korszerűbb formájúak.
Az M sorozat debütálása kapcsán a legnagyobb hír, hogy két vadonatúj, 1300 köbcentis motorral szerelt modellel bővült. Ilyen a Škoda 130 L 5 üléses 4 ajtós szedán és a 2 + 2 üléses Škoda Rapid 130 2 ajtós sportkupé.
A 130 literes modell néhány külső különbségének egyike a további nyílások jelenléte az első légterelőben, de a legjelentősebb változások a karosszéria alatt, pontosabban a motorban, a sebességváltóban és a hátsó felfüggesztésben rejtőznek.
Az erősebb, megnövelt lökettérfogatú motor alkalmazása jó néhány szerkezeti változtatást igényel az alapegységen, az alapkoncepció megtartása mellett. Ez is egy 4 hengeres, soros, vízhűtéses, felső szelepes (OHV) motor, amely hosszirányban a hátsó motortengely mögött helyezkedik el. A dugattyúlöket 72 mm-es tartása mellett, amely akkoriban a Škoda összes motorjánál azonos volt, a hengerátmérőt 75,5 mm-re növelték, így a lökettérfogat 1289 cm3-re nőtt. lásd A tömörítési arányt 9,7:1-re növelték, a maximális teljesítmény pedig 5000-es fordulatszámon eléri a 43 kWh-t (58,5 LE).
Az új hengerblokk megnövelte a merevséget a főtengely fő csapágyainak területén. A sebességváltó a motorral közös blokkban van egyesítve.
Ebben a Škoda modellben a fogyasztás csökkentése érdekében sorozatgyártásban először 5 sebességes váltót is bevezettek. A maximális sebesség eléri a 153 km/h-t, a 0-ról 100 km/órára gyorsulás 15 másodperc alatt megy végbe.
A Škoda 1985-ös sorozata összesen 10 változat széles választékát kínálja, amelyek motorban, sebességváltóban, karosszériában és belső berendezésben különböznek egymástól. Az 1976-ban bemutatott első modell második és egyben utolsó modernizálásával a hátsó motorok véget értek. Ugyanakkor már kemény munka folyik a teljesen új, elsőkerék-hajtású Favorit cégmodellnél, amely a Bertone által tervezett kéttérfogatú karosszériával rendelkezik.
- 2025-04-26 - Egy vezető bolgár cég a Silver Star különleges változata mellett döntött a Mercedes Tourismo mellett
- 2025-04-25 - 20 évvel ezelőtt a Honda Civic visszatért a sportos stílushoz
- 2025-04-24 - Stiláris változások a VW Polo-nál 20 évvel ezelőtt: több hasonlóság a "nagy testvérrel"
- 2025-04-23 - A Dacia Jogger megkapja a Nissan emblémát
- 2025-04-22 - Fuss el a VW T5 és T6 legerősebb dízelei elől!
- 2025-04-22 - Honda Accord Coupe: az első zárt fényszórókkal
- 2025-04-21 - Fiat Cronos – már a bemutatótermekben már a premier előtt
- 2025-04-20 - Pirin-Fiat 850: a bolgár Fiat története
- 2025-04-19 - Dacia 1300: az autó, amely a Renault 12 prototípusa előtt debütált
- 2025-04-18 - Megoldották az elektromos járművek akkumulátorainak téli töltését
