A Jawa 350-638 40 éves lesz

Az 1980-as évek első felében a motorkerékpár-import Bulgáriában nem haladta meg a 12-13 000 darabot, 1984-ben 7000-re csökkent, és 1986-ban szó szerint összeomlik a 3900-as szimbolikus szintre. Így a közel nyolc évtized alatt felépülő ország motoros kultúrája teljes hanyatlásban van. Ezért ebben az időszakban nagyon ritkák a modern motorkerékpárok a bolgár piacon, és a háború utáni korszakban hazánkban nagy népszerűségnek örvendő új Jawa modellek itt már csak a szaksajtó oldalain vannak jelen. Pontosan ez a helyzet az új Jawa 350-638 esetében, amely 1985-ben váltotta fel a rendkívül népszerű 350-634-es modellt. Sokkal tetszetősebb dizájnnal és stílusos, átlátszó szélvédővel ellátott aerodinamikai légterelővel van felszerelve, egyes változatai pedig fémes színben is elérhetőek.

A Jawa 350-638 40 éves lesz

Az új elülső teleszkópos villa csúszkái könnyűötvözetből készülnek, matt fekete felülettel. A két hangtompító felépítése a két henger bordáinak végei és a hengerfejek közötti gumibetétekkel kombinálva hozzájárul a zajszint jelentős csökkenéséhez. A hátsó villában változtatható dőlésszögű és progresszív karakterisztikával rendelkező tekercsrugók és központilag elhelyezett teleszkópos lengéscsillapítók találhatók. A rugó előfeszítése négy pozícióba állítható a kerékpár terhelésétől és az útviszonyoktól függően.

Az új, jóval könnyebb motort alumíniumötvözetből öntötték, a hengerekbe öntöttvas perselyeket préselnek a nagy kopásállóság érdekében. A korábbi modell öntöttvas hengereihez képest az új kialakítás javítja a hűtést, ami lehetővé teszi a sűrítési arány, ezáltal a motor teljesítményének és gazdaságosságának növelését, különösen nagyobb fordulatszámon. A megnövekedett kompresszió mértéke hozzájárul a kipufogógázok mérgező komponenseinek csökkentéséhez is. A forgattyúház és a váltó bal oldali burkolata alatt egy megerősített, 5 lemezes kuplung található, amely nem csak a kormány bal oldali fogantyújával, hanem a sebességváltáshoz szükséges lábkar működtetésével is kioldható.

A motor üzemi térfogata 344 köbméter. cm, sűrítési arány 10,2, és 19 kW maximális teljesítményt fejleszt 5250/perc sebességgel. A maximális nyomaték 33 Nm 5000 ford./percnél. A kenés forgattyúházfúvással történik, mint minden kétütemű motornál, az olaj és a benzin aránya 1:40.

Az új Type 2928 SE Horizontal Slider karburátor javítja a motor teljesítményét kisebb terheléseknél és tranzienseknél, miközben csökkenti a kipufogógáz toxicitását.

Jelentős változások történtek a most 12 voltos villanyszerelésben is. A korábbi egyenáramú generátort egy sokkal erősebb, 3 fázisú szinkron generátorra cserélték, dióda egyenirányítóval és rezgésszabályozóval.

A motorkerékpár teljes méretei: hosszúság 2080 mm, szélesség (kormánynál) 710 mm, magasság 1065 mm. A tartály térfogata 17 l, saját tömege (benzin nélkül) 156 kg, hasznos teherbírása 130 kg.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Az új elülső teleszkópos villa csúszkái könnyűötvözetből készülnek, matt fekete felülettel

Az új, jóval könnyebb motort alumíniumötvözetből öntötték, a hengerekbe öntöttvas perselyeket préselnek a nagy kopásállóság érdekében