GAZ-3101: a „Volga” beteljesületlen álma V-alakú motorral

A legkorábbi kísérletek az új "Volga" GAZ-24 teljes modernizálására valamivel több mint fél évszázaddal ezelőtt történtek. 1973. december 15-én készült el az úgynevezett GAZ-3101 első prototípusa (az ezzel egy időben bevezetett új szovjet jelölési rendszer szerint így osztályozva). Azonnal szembeötlő a vadonatúj, erősen amerikanizált eleje, amely sokkal közelebb áll a 70-es évek közepének amerikai divatjához, mint a régi (szintén amerikanizált, de ma már eléggé archaikus) két kerek fényszórós eleje, ami hasonló a Ford Falcon, modellhez. 1962-es év. A kívánt vizuális hatás sikeres elérésének ismert akadálya az aránytalanul kicsi, téglalap alakú fényszórók (melyeket meg nem erősített információk szerint ideiglenes használatra a Wartburg 353-ból vettek át). A konzervatív európai hatás meglátszik a masszív panelek elrendezésében, amelyekben a hátsó lámpák csoportosulnak.

GAZ-3101: a „Volga” beteljesületlen álma V-alakú motorral

Oldalról az autó szinte megkülönböztethetetlen a sorozatgyártású GAZ-24-től, de az első ajtókról mostanra kikerültek a kis ablakok, a kilincsek pedig a passzív gyalogosbiztonság új szabványainak megfelelően szorosan beépültek az ajtókba. A hagyományos krómozott külső tükrök megmaradtak, de már belülről állíthatóak. A belső tér teljesen új, minden ülésen fejtámlával, teljesen modernizált műszerfallal, poliuretán bevonattal. Az addig a csomagtartó alja alatt lévő üzemanyagtartály a hátsó ülés mögé került, a pótkerék a helyére került. A fékrendszer osztott hurkos, és vákuum szervo segíti, az első fékek tárcsafékek.

A prototípusok közül kettőt 2990 köbcentis V6-os motor hajt, az egyik eredetileg a GAZ-24-hez kifejlesztett öntöttvas hengerblokk (GAZ-24-14), a másik pedig egy azonos alumínium blokkal (GAZ-24-) 18). Mindkettő 136 lóerős, de az utóbbi sokkal könnyebb. A kísérleti sorozat autói automata sebességváltóval, szervokormánnyal, elektromos ablakemelőkkel és klímával is fel vannak szerelve.

Ebben az időszakban elvi engedélyt adtak a GAZ-3101 gyártásának megkezdésére, de azt különböző okok miatt többször elhalasztották. A legfontosabb az, hogy a Szovjetunió akkori autóipari minisztere, Viktor Poljakov kiemelt szilárd beruházásokat biztosított a Volga Autógyár számára a modern, vadonatúj, kéttérfogatú karosszériával és előlappal rendelkező modellek maximális gyors felszívódása érdekében. -kerékhajtás. Másrészt a Zavolzhsky Motor Plant (ZMZ), amely a GAZ alszállítója, nem tudta felszívni a V6-os motorok tervezett gyártását. Az "Autoexport" külkereskedelmi szövetség szintén óvatos az ilyen típusú motorokkal, mivel az 1973-as olajválság után. az üzemanyag-fogyasztás komoly aggodalomra ad okot.

Ilyen korlátokkal szembesülve a GAZ továbbra is módosítja és módosítja (és sok szempontból egyszerűsíti) az autó "tartalmát". Ennek eredményeként, valamint az alacsonyabb gyártási költségek fenntartása érdekében úgy döntöttek, hogy a leendő autót egy 4 hengeres ZMZ-4022 motorral szerelik fel, amely meglehetősen hasonló a GAZ-24-hez, de a hengerblokk és a fej már alumíniumból készültek. A szabványos ZMZ-24D-hez képest a teljesítmény 10 LE-vel nőtt. és már eléri a 105 LE-t. 4750 ford./percnél. Bár az autó 50 kg-mal nehezebb, a gyorsulás 0-ról 100 km/órára 16,2 másodpercre csökken (míg a GAZ-24-nél 22 másodperc), a maximális sebesség pedig 145-ről 152 km/h-ra nő. Az üzemanyag-fogyasztás is csökkent 10,5-ről 8,5 literre 100 km-enként.

Ebben a konfigurációban az új 4 hengeres motorral, szervokormány nélkül, automata sebességváltóval és egyszerűsített felszereltséggel az autót átnevezték GAZ-3102-re. 1980 elején Moszkvába küldték jóváhagyásra. és az egy időben Moszkvában megrendezett olimpiai játékok idején mutatták be először a nagyközönségnek. A gyártás megkezdése előtt azonban még két évnek kell eltelnie.

Valójában a V-motoros Volga sorozat ötlete mégis megvalósult, bár nagyon korlátozott kiadásban. Az 1982-1989 közötti időszakban 3101-es számjelzésű kis autósorozat készült, 5,52 literes V8-as motorokkal, 195 LE teljesítménnyel. 4400-as fordulatszámon, amelyek elérik a 170 km/h-s maximális sebességet. Csak a Szovjetunió különleges szolgálatai számára készültek.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Oldalról az autó szinte megkülönböztethetetlen a sorozatgyártású GAZ-24-től, de az első ajtókról mostanra kikerültek a kis ablakok, a kilincsek pedig a passzív gyalogosbiztonság új szabványainak megfelelően szorosan beépültek az ajtókba

A prototípusok közül kettőt 2990 köbcentis V6-os motor hajt, az egyik eredetileg a GAZ-24-hez kifejlesztett öntöttvas hengerblokk (GAZ-24-14), a másik pedig egy azonos alumínium blokkal (GAZ-24-) 18)