Miért akarja a VW főnöke elhalasztani a belső égésű motor betiltását?

Oliver Blume, a VW vezérigazgatója, az autóipar egyik legbefolyásosabb vezetője támogatja a belső égésű motorok 2035-re tervezett betiltásának elhalasztását. Feltárjuk, hogy milyen indítékai lehetnek ennek a pozíciónak magazin de piese auto online.

Miért akarja a VW főnöke elhalasztani a belső égésű motor betiltását?

Amikor Oliver Blume, a VW főnöke megszólal, szavainak komoly súlya van – az ágazat, az ipar és az egész európai társadalom számára. Éppen ezért nagyon fontos elgondolkodni azon, hogy Blume miért kérdőjelezi meg az eredeti tervet, hogy 2035-re fokozatosan kivonják a belső égésű motorokat a forgalomból. Blume, Európa talán legfontosabb autóipari vezetője és a kontinens legnagyobb autógyártójának vezetője, több időt kért a 2030-ra és 2035-re kitűzött mérföldkövek eléréséhez.

Ez volt a második év, amely felkavarta az autósok kedélyét szerte az EU-ban. A terv szerint az utolsó új belső égésű motorral hajtott autókat, legyenek azok benzin-, dízel- vagy hibridüzeműek, 2035-ben lehet majd forgalomba helyezni az Európai Unióban. Valójában egy „technológiai nyitottság” feliratú kiskaput hagytak a belső égésű motorok leállítására. Ez azt jelenti, hogy ha 2035 után az új belső égésű motorok környezetbarát és nem fosszilis üzemanyagokkal (pl. szintetikus vagy hidrogén) működhetnek, a belső égésű motorral felszerelt autók továbbra is jogosultak lesznek a forgalomba helyezésre.

A VW vezetője korábbi nyilatkozataiban többször is bizonyította, hogy hisz az elektromos mobilitás felé való hosszú távú átállásban. Most azonban Blume nagyobb rugalmasságot sürget az új szabályozások végrehajtásában. Szerinte az átmenethez „folyamatos ellenőrzésekre van szükség, amelyek valóban tükrözik, milyen gyorsan terjed az elektromos mobilitás” – nyilatkozta a menedzser a Neue Osnabrücker Zeitungnak. Amikor azt mondta, hogy „Ahol szükséges, a politikai döntéshozóknak rugalmasnak kell lenniük az átmenet időzítését illetően”, pontosan a hagyományos belső égésű motorok végdátumának elhalasztására utalt.

Most újra kellett mérlegelni a realitásokat. Blume, aki egyben a Porsche vezetője is, helyes lépésnek nevezte az Európai Bizottság flottaszabályozásának szigorúbb korlátozására vonatkozó, nemrégiben kidolgozott terveit. Az autógyártók a tervezettnél három évvel többet kapnak a szigorúbb CO₂-kibocsátási határértékek teljesítésére, amelyeknek 2025-ben (azaz 2028-ig) kellett volna hatályba lépniük. Ellenkező esetben a német autóipar, ahol a belső égésű motorral szerelt modellek részesedése magas, kénytelen lett volna megfizetni az EU több százmillió eurós bírságait. Azonban nem csak a németek lennének a hátrányos helyzetűek – például a Renault-nak is gondjai lennének a szigorúbb emissziós előírások betartásával.

Miért akarja Blume, hogy az ICE nyugdíjazását a lehető legtovább halasszák el?

Az autóipar, különösen a német, jelenleg hatalmas kihívásokkal – vagy pontosabban: problémákkal – néz szembe. A Donald Trump által kezdeményezett, az Egyesült Államokkal folytatott, máig megoldatlan kereskedelmi vita csak egyike azon kockázatoknak, amelyek álmatlan éjszakákat hoznak a kerekek világából érkező magas rangú menedzserekre. A másik súlyos eset a kínai eladások jelentős visszaesése. És mindezt tetézi, hogy Németországban, Európa legnagyobb autópiacán a vásárlók félnek fogadni az elektromos járművekre, amelyek fejlesztésébe milliárdokat fektettek be. Nem véletlen, hogy 2025 januárjában Blume kollégája, Ola Källenius, aki a Mercedes főnöke mellett az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) vezetője is, a klímaváltozás elleni szabályozás enyhítését szorgalmazta.

Mi köze a belső égésű motorok leállításának a szintetikus üzemanyagokhoz?

Tekintettel az elektromos járművek németországi lassú eladásaira, az elektromos hajtásokra való áttérés nem halad túl sokat. Az EU szabályozása szerint csak a teljesen elektromos autók számítanak nulla kibocsátású járműnek. És mit fogunk kezdeni a belső égésű motorokkal, azaz a benzin-, dízel- és hibrid modellekkel, amelyek jelenleg a németországi eladások mintegy 80 százalékát teszik ki? Az ökológiai üzemanyagok jelenthetik a megváltást. Neves európai politikusok, köztük és a valószínűsíthető leendő német kancellár, Friedrich Merz a belső égésű motorok betiltásának elhalasztása mellett szólaltak fel, az alternatív üzemanyagokat megoldásként jelölve meg. De mikor jelennek meg a „zöld” szintetikus üzemanyagok vagy a „zöld” hidrogén? Egyelőre nincs tisztázat ebben a kérdésben.

A „zöld” hidrogén részesedése Németországban egy százalék alatt van, és a közlekedési szektorban gyakorlatilag nincs rá kereslet. A szintetikus üzemanyagokat jelenleg homeopátiás dózisban állítják elő. Például a japán Eneos energiacég, amely klímasemleges üzemanyaggal szeretné ellátni a Mazdát, a Subarut, a Suzukit és a Toyotát az októberi oszakai Expo 2025-ön, nemrégiben jelentette a kísérleti üzemében naponta előállított üzemanyag mennyiségét: ez mindössze „egy hordó” volt naponta, ami 159 liternek felel meg!

Mi fog történni a jövőben?

Az Európai Bizottság CO₂-kibocsátási szabálynak való megfelelésre vonatkozó meghosszabbított időszak enyhítésére irányuló javaslatai jelenleg az Európai Parlamentben és a 27 uniós tagállamban folynak. Állítólag a tárgyalások vezetői további változtatásokat is szorgalmaznának a határértékekkel kapcsolatban. Az is lehetséges, hogy az ICE-tilalmat 2035 utánra ütemezik át.

Következtetés

El kellene halasztani a belső égésű motorok kivonását, vagy sem? Nehéz kérdés. Ez jobb lenne az iparnak, de a klímának nem. Sok múlik a sofőrökön és a döntéseiken, amikor új autót vásárolnak. A valóságban bárki „nyugdíjba vonultathatja” belső égésű motorját elektromosra való átállással – ameddig csak akarja.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Amikor Oliver Blume, a VW főnöke megszólal, szavainak komoly súlya van – az ágazat, az ipar és az egész európai társadalom számára

Ez volt a második év, amely felkavarta az autósok kedélyét szerte az EU-ban