Pirin-Fiat 850: a bolgár Fiat története

A Fiat 850 az egyik legtipikusabb és legnépszerűbb olasz autó, amelyet 1964 és 1973 között gyártottak. Evolúciósan továbbfejlesztett és teljesen megújult formatervezésű utódja a vitathatatlanul globális sikernek számító Fiat 600-nak. A Fiat 850 motor a 600 továbbfejlesztett változata, 843 köbcentiméterre növelve. A modell két változatban érhető el – Normale 34 LE-vel. és Speciale 47 LE-vel Az alapváltozat maximális sebessége eléri az elfogadható 128 km/órát, a speciális változatban pedig 8 km/órával magasabb clapeta control admisie aer vdo pret.

Pirin-Fiat 850: a bolgár Fiat története

Pusztán műszaki szempontból az autó nem tartalmaz különösebb újításokat a tíz évvel korábban debütált elődhöz képest. A Fiat 850 népszerűsége azonban nagyban köszönhető a tetszetős megjelenésének nagy kerek fényszóróival és kis kerek hátsó lámpáival, amelyek ezen keresztül kerültek először a Fiat kínálatába, valamint természetesen az ilyen típusú autókhoz képest viszonylag jó megbízhatóságának és kényelmének. Néhány ötletes és nem mindennapi mérnöki megoldás eredményeként a kompakt szubkompakt autó utastere négy utas kényelmes elhelyezését biztosítja, és mindent megad, ami a kényelmes utazáshoz szükséges hosszabb távolságokon is. A műszerfalon található szerény műszerkészlet harmonikusan és vizuálisan is hozzáférhető. Az egész belső teret műbőr borítja. A Fiat 850 tulajdonosai egyetértenek abban, hogy az autó fűtési és szellőzőrendszere az alapvető kialakítás ellenére tökéletesen működik, és könnyen szervizelhető.

A háború utáni történetében, és különösen az 1960-as évek óta szinte minden Fiat modellt külföldön licenc alapján gyártottak. Ez alól a 850 sem kivétel, amelynek külföldön, így nálunk is vannak sikeres értelmezései. Az olaszok az 1960-as évek eleje óta támadják kedvező ajánlatokkal a bolgár piacot, nem sokkal később pedig kitartásukat siker koronázta. 1967. március 3-án Torinóban szerződést írtak alá a Fiattal a Fiat 850 szedán, Fiat 850 kupé, Fiat 124 szedán és Fiat 124 kombi személygépkocsik összeszerelésére.

Az első 18 Fiat 850-es autó 1967. május 10-én érkezett meg a Balkán Autógyárba, nem sokkal az összeszerelés megkezdése után döntés született arról, hogy a Lovechben összeszerelt olasz autókat a „Pirin” márkanévvel látják el, amely mindenhol megtalálható a gyári dokumentumokban és a reklámanyagokban, de a karosszérián a céges feliratok változatlanok maradtak.

Az első Fiat 850-et a Balkán Repülőgépgyárban szerelték össze 1967. június 27-én, majd 1968. április 2-án. Az összeszerelés a 2A szabvány szerint kezdődik (nagyobb fokú szétszereléssel és bonyolultabb műveletekkel, például hegesztéssel, festéssel).

A Fiattal kötött ötéves szerződést nem újították meg, és az utolsó összeszerelt autó, amely 1971 szeptemberében hagyta el a lovechi gyár összeszerelősorát, a Fiat 850 volt.

Hazánkban az autótörténelem szerelmeseinek bizonyos vigasztalást jelentenek a Pirin-Fiat márka megőrzött és felújított hiteles képviselői. Köztük a képeken látható autó is.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Pusztán műszaki szempontból az autó nem tartalmaz különösebb újításokat a tíz évvel korábban debütált elődhöz képest

A háború utáni történetében, és különösen az 1960-as évek óta szinte minden Fiat modellt külföldön licenc alapján gyártottak