A Liebherr új belső égésű motorja ammóniával fog működni
Az építőipari gépekre szakosodott Liebherr nem akar lemondani a klasszikus belsőégésű motorról – és úgy döntött, hogy klímabaráttá alakítja etrier frana bosch pret fata si spate.

Jön a forradalom a nehéz építőipari gépek szektorában? A 2025-ös Bauma kiállításon a Liebherr szakemberei egy környezetbarát belső égésű motor koncepcióját mutatják be, amely nem használ sem benzint, sem dízelt.
A fosszilis tüzelőanyagok helyett az egység „zöld” ammóniára fog támaszkodni energiaforrásként. A színtelen és szagtalan gáz, amely hidrogén és nitrogén vegyülete, viszonylag könnyen tárolható és szállítható, nagy az energiasűrűsége – és CO₂-kibocsátás nélkül ég, ha megújuló forrásból származik.
Liebherr: kétféle üzemanyag, nulla károsanyag-kibocsátás?
A bemutatott koncepció egy Dual-Fuel motoron alapul, amely egyszerre kétféle üzemanyagot képes használni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ammónia adja a fő energiamennyiséget, míg a gyújtást vagy gázolaj, vagy klímasemleges hidrogén biztosítja, amelyet ideális esetben közvetlenül az ammóniából vonnak ki katalizátor segítségével. Az új gép érdekessége, hogy nem bocsát ki CO₂-t vagy fosszilis kibocsátást – de igazi belső égésű motor marad.
A Liebherr a technológiát ott kívánja alkalmazni, ahol a teljesen elektromos hajtások nem tudnak megbirkózni: a bányászatban, a nagygép-szektorban és a távoli területeken, ahol nincs megbízható tápegység. A vállalat szerint ez egy fontos lépés az Off-Highway alkalmazások fenntartható energiaellátása felé.
A 2025-ös Bauma kiállításon debütál az ammóniás motor
Az új koncepciómotor világpremierje a müncheni Bauma kiállításon (április 7. és 13. között) lesz – az építőipari és bányászati felszerelések legfontosabb vásárán. A motormodellt a Liebherr főstandjának átriumában mutatják be.
- 2025-03-26 - Luxus szedán V8-as biturbó motorral és nagyon alacsony futásteljesítménnyel
- 2025-03-24 - Az Audi visszahozza a sportos TT Coupé-t?
- 2025-03-22 - A Renault 5 Turbo elektromos autóként újjászületett 540 "lóval" (VIDEO)
- 2025-03-21 - Az FIA fontolóra veszi a V10-es motorok visszaadását a Forma-1-be
- 2025-03-20 - Szakértő: "Hamilton nászútja a Ferrarinál véget ért"
- 2025-03-19 - Hogyan kezeljük a hátfájást hosszú vezetés után?
- 2025-03-18 - A legfontosabb dolgok az új C3 Aircrossról 4 percben (VIDEO)
- 2025-03-17 - A történelem legerősebb Renault-ja egy 540 lóerős elektromos autó.
- 2025-03-16 - Nikola Szolov a szezon első pontjait szerezte a Forma-3-ban
- 2025-03-15 - 200 ezer levát fektettek ebbe az egyedülálló 6 literes W 126 AMG-be!
