Az Euro 7 "megöli" a gázolajat és a benzint?

2019-ben körülbelül 3,6 millió új autót regisztráltak Németországban; 2020-ban a koronavírus-járvány miatt lényegesen kevesebben lesznek. 2025-től, amikor az új Euro 7-es károsanyag-kibocsátási szabvány EU-szerte életbe lép, valószínűleg jóval kevesebb lesz – mivel sok jelenlegi modellben egyáltalán nem lesz ilyen. Mert az Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság a valaha volt legszigorúbb károsanyag-kibocsátási szabványokat tervezi a következő Euro-szabvány bevezetésekor Senzor debit aer Hella.

Az Euro 7 "megöli" a gázolajat és a benzint?

A flotta szigorú CO2-kibocsátási normái már régóta tisztázottak, most olyan szennyező anyagokról vitatkoznak, mint a NOx (nitrogén-oxidok), amelyek már számos európai városban vezetési tilalmakhoz vezettek. Az EU nevében megvitatásra kerül egy 66 oldalas tanulmány, amelyhez Európa-szerte érkezett szakértők („Járművek kibocsátási normáival foglalkozó tanácsadó csoport”). Íme néhány fő hivatkozási pont:

• A jövőben az új autóknak maximum 30 mg/km NOx-kibocsátást kell tudniuk, egy későbbi forgatókönyv szerint pedig akár 10 mg/km-t is. A korábbi megengedett értékek 60 mg benzinmotoroknál, 80 mg dízelmotoroknál voltak. A szén-monoxidot 1000/500 mg-ról 300, illetve 100 mg-ra kell csökkenteni.

• Szigorúbbá kell tenni az RDE teszt eljárást, amely mobil eszközzel méri a határértékek betartását valós vezetési körülmények között is (PEMS, Portable Emission Measurement System). Az RDE (Real Driving Emissions) betart bizonyos paramétereket (átlagsebesség, külső hőmérséklet, magasság, legalább 16 km-es futásteljesítmény). Példa: hidegindítás után, amíg a katalizátor be nem melegszik, az autók több károsanyag-kibocsátást bocsátanak ki, mint üzemi hőmérsékleten, teljes gázzal haladva is. Az új teszteljárásban a teljes gázadás megengedett, elméletileg mindig, csak a távolság 5 km-rel rövidebb. A jövőben az autóknak meg kell felelniük ezeknek az értékeknek -10 és +40 Celsius fok közötti hőmérsékleten, akár 1000 vagy 2000 méteres tengerszint feletti magasságban (eddig maximum 700 m) és elméleti "élettartam" 15 év vagy 240 000 futásteljesítmény (eddig - 160 000). A szabályokat a tetőboxokra, kerékpártárolókra vagy pótkocsikra is alkalmazni kell.

• A PEMS mérésénél a korábbi 25-30 mg-os tűréshatárt el kell hagyni. Általánosságban ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy egy autó megbízhatóan 30 mg alá „essen”, ténylegesen 0 mg NOx-t kell kibocsátania. Ez kihívást jelentene a modern belső égésű motorok számára, amelyek soha nem voltak környezetbarátabbak. Az iparág szakértői "hadüzenetről" beszélnek, valamint a dízel- és benzinmotorok gyakorlatilag végéről, ha az Euro 7 valósággá válik. „A Bizottság azt szeretné elérni, hogy a gyakorlatban a jövőben az autók semmilyen közúti helyzetben ne bocsáthassanak ki károsanyag-kibocsátást – legyen szó egy utánfutó vontatásáról a hegyekben, vagy amikor „ütközik” a városban. Ez technikailag lehetetlen, és ezt mindenki tudja” – bírálta a VDA (Németországi Autógyártók Uniója) vezetője, Hildegard Müller. A mérnökök szerint a szabványokat úgy határozták meg, hogy azokat egyáltalán nem lehetett teljesíteni.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A flotta szigorú CO2-kibocsátási normái már régóta tisztázottak, most olyan szennyező anyagokról vitatkoznak, mint a NOx (nitrogén-oxidok), amelyek már számos európai városban vezetési tilalmakhoz vezettek

• A jövőben az új autóknak maximum 30 mg/km NOx-kibocsátást kell tudniuk, egy későbbi forgatókönyv szerint pedig akár 10 mg/km-t is