Európában az autók 1,8 százaléka elektromos

Ha a konnektorról tölthető hibrideket is beleszámítjuk, a teljes vagy részleges elektromos hajtással rendelkező autók csak 3,9 százalékot érnek el arc spirala monroe pret fata si spate.

Európában az autók 1,8 százaléka elektromos

Mint ismeretes, az Európai Unió 2035-től meg akarja tiltani a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését. Legalábbis pillanatnyilag. De még ekkor sem tilthatja meg senki, hogy benzines vagy dízelmotorját vezessen, az új adatok pedig azt mutatják, hogy hosszú időnek, esetleg évtizedeknek kell eltelnie ahhoz, hogy az emberek többsége elektromos autóra váltson.

Sokan kételkednek abban, hogy ez egyáltalán megtörténik. A következő adatok szkepticizmusra adnak okot: 2023-ban 2018-ban csaknem 249 millió autó közlekedett az EU útjain, de ezeknek csak 1,8%-a volt teljesen elektromos autó. Németországban ez az arány 2,84 volt 2024. január 1-jén.

Az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének (ACEA) nemrégiben közzétett adatai azt mutatják, hogy az elektromos autóknak még hosszú utat kell megtenniük ahhoz, hogy utolérjék a belső égésű motorokat, vagy akár előzzék is azokat. Az állami támogatások, adókedvezmények és egyéb előnyök ellenére a teljesen elektromos autók az Európában regisztrált járműveknek csak kis hányadát teszik ki. Az ACEA szerint 2023-ban még a plug-in hibrideket is figyelembe véve a töltőaljzattal rendelkező autók az EU teljes autóflottájának csak 3,9%-át teszik ki.

Mivel az új autók ára továbbra is riasztó ütemben emelkedik, nem meglepő, hogy az európaiak tovább ragaszkodnak régi autóikhoz. Az EU-ban egy autó átlagos életkora 12,5 év, a görögöké a legrégebbi autópark, átlagosan 17,5 év. A rangsor másik végén a luxemburgi lakosok állnak, autóik átlagosan 8 évesek.

Az ACEA becslései szerint 2023 2018-ban 248 824 542 autó volt az EU-ban, 1,4%-kal több, mint az előző évben. Az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országait (Izland, Norvégia, Svájc) és az Egyesült Királyságot figyelembe véve 2023-ban összesen 294 480 894 autó közlekedett az európai utakon, ami 1,4%-os növekedést jelent 2022-hez képest.

Az olaszok tűnnek a leginkább hozzáértőnek, 694 autó jut 1000 lakosra, míg Lettországban a legalacsonyabb az autósűrűség, 381 autó jut 1000 lakosra. Egy átlagos európai évente körülbelül 12 346 kilométert tesz meg autóval.

2024-ben A teljesen elektromos autók piaci részesedése az EU-ban 13,6% volt, ami egy százalékpontos csökkenést jelent az előző évhez képest. A plug-in hibridek aránya is csökkent, 7,7%-ról 7,1%-ra. A tágabb EU+EFTA+UK térségben az elektromos autók aránya enyhén, 15,7%-ról 15,4%-ra, míg a PHEV autóké 7,7%-ról 7,3%-ra csökkent. Németországban a teljesen elektromos autók aránya 4,9%-kal 13,5%-ra csökkent.

Az autógyártók a 2035-ös célt jóval megelőzve igyekeznek teljesíteni az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat. 0 g/km-t kell elérni. Az autógyártó cégek komoly bírság megfizetését kockáztatják, ha túllépik az idén életbe lépett flottacélokat. A VW nemrégiben aggodalmának adott hangot amiatt, hogy akár 1,5 milliárd eurót is fizetnie kell, ha 2025-ben nem tartja be a korlátozásokat.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Mint ismeretes, az Európai Unió 2035-től meg akarja tiltani a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését

Sokan kételkednek abban, hogy ez egyáltalán megtörténik